پرطرفدار ترین خانه ها در بازار مسكن كدام ها هستند؟
به گزارش فراز برج ایرنا نوشت: یكی از بازارهایی كه هدف برخورد بیشترین تركش های تورم قرار گرفت، بازار مسكن بود به صورتی كه در یك سال قبل با وجود تورم 30 درصدی، قیمت مسكن در كلان شهر تهران بنا بر اعلان برخی منابع تا 100 درصد افزایش پیدا كرد. نتیجه این وضعیت افت شدید قدرت خرید مسكن بود.
از آنجایی كه دولت قدرت مهار قیمت های سوداگرانه در بازار را نداشت، حباب قیمت ها هر روز بزرگ تر شد تا جایی كه بازار به ركود تورمی مبتلا گشت. در صورتیكه به سبب كاهش قدرت خرید تقاضا به شدت كم شد اما افزایش قیمت ها همچنان ادامه داشت تا جایی كه به نصف رسیدن معاملات در نهایت موجب كاهش قیمت ۳ درصدی قیمت ها در تهران شد. البته این افت و خیز و نوسان قیمت ها فقط متوجه تهران نبود و این گرانی به سایر شهرها هم سرایت كرد و شاهد این نوسانات در سایر استان ها هم بودیم. در این مقطع بحرانی، وزارت راه و شهرسازی راهكارهایی را برای كنترل بازار مسكن ارائه كرد كه راهكارهای كوتاه مدت مانند اعمال مالیات به اجرا نرسید. از دیگر راهكارهای دولت برای میان مدت و بلند مدت، ساخت و ساز خانه های كم متراژ است. هم اكنون متوسط متراژ واحد مسكونی در تهران حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر است كه این عدد باید به ۷۵ متر برسد. مهم ترین مزیت هدایت انبوه سازان به سمت ساخت وساز خانه های كم متراژ، صاحبخانه شدن جمعیت بیشتری از خانواده ها است اما این سبك از زندگی بی عیب هم نخواهد بود و معایب خاص خودرا برای جامعه به همراه خواهد داشت. پیامد مثبت و منفی ساخت و سازهای نُقلی شاید عده ای توان خرید مسكن با متری متوسط ۱۰ میلیون تومان را دارند اما می توانند این هزینه را برای خانه های ۵۰ تا ۷۰ متر بپردازند حال اینكه عرضه این واحدهای مسكونی در بازار بسیار محدود است چونكه در دهه ۸۰ سازندگان با پشتیبانی بانك ها در ساخت وساز خانه هایی با متراژ بالا سرمایه گذاری كردند. بدین سبب مهم ترین مزیت خانه های كم متراژ این است كه می تواند مخاطب جمعیت بیشتری از متقاضیان مسكن باشد. از طرف دیگر تولید خانه های كم متراژ با عنایت به كمبود عرضه زمین در كلان شهرها راحت تر از خانه هایی با متراژ بالا است. البته انبوه سازان معتقدند كه واحدهای كم متراژ هزینه های ساخت را می افزایند چونكه تعدد پاركینگ، مصالح ساختمانی، انشعابات و... می تواند هزینه ها را بالا ببرد. «مهدی مافی» كارشناس مسكن درباره رویكرد وزارت راه و شهرسازی برای تشویق انبوهسازان به ساخت خانه های كم متراژ و نتایج تولید انبوه این واحدها، اظهار داشت: قبل از طرح مسكن مهر، ساخت مسكن ارزان عنوان شد كه یكی از خاصیت های این واحدها متراژ پایین آنها بود البته این طرح در آن زمان دیده نشد و طرح مسكن مهر به اجرا رسد. وی افزود: یكی از مهم ترین موضوعاتی كه در ساخت وساز این واحدها اگر رعایت نشود امكان دارد مشكلاتی را برای ساكنان ایجاد كند، بحث جانمایی و تردد افراد است كه رعایت این استانداردهای در رابطه با خانه های كم متراژ بسیار اهمیت دارد. بگفته این كارشناس مسكن، از دیگر مباحثی كه در ساخت و ساز واحدهای مسكونی كم متراژ اگر نادیده گرفته شود، معایبی را برای این طرح ایجاد خواهد كرد، مدت زمان استفاده از این واحدها برای مخاطبان آن است. مافی با اشاره به اینكه باید ذهنیت ها درباره سكونت تغییر كند، افزود: این یك تفكر رایج است كه اقامت در یك مسكن باید طولانی مدت باشد اما در تمام دنیا مسكن كالایی شبیه به خودرو است و برای هر دوره ای قابل تعویض باید باشد و سكونت در خانه های كم متراژ باید مدت زمان مشخص داشته باشد و بعد از آن به فرد یا افراد دیگری واگذار شود. وی اظهار داشت: سوژه دیگر كه در تولید انبوه خانه های كم متراژ باید مورد توجه قرار بگیرد بحث مخاطب شناسی این واحدهای مسكونی است. قسمتی از تقاضای موجود در بازار مسكن متعلق به قشر دانشجو و یا مجردها است كه باید متناسب با این قشر نسبت به ساخت مسكن مناسب اقدام نمود و می توان با این مبادرت به این تقاضا پاسخ سریع داد. این كارشناس مسكن اشاره كرد: اگر این سه مبحث مورد توجه قرار بگیرد بطور قطع معایب خانه های كم متراژ به حداقل خواهد رسید. ۲۲۳۲۲۷
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب